Sol, ingen vind och klart i vattnet är skit…

Blää, jag gillar inte alls när det är promenadväder ute. Oftast är fisket skit, och det enda man får är en lätt solbränna.. Inget annat, åtminstone ingen fisk. Jo, Pada drog ju förvisso en jättefin 53:a nästan direkt på första stället, annars var det mer eller mindre helt dött, förutom en dragning för Martin och att Pada även tappade en.

Efter flera timmars fiske på två olika ställen så var jag ganska nöjd. Jag gav upp, jag skulle ändå inte få något idag. Vädret och allt som brukar hjälpa en att få fisk var inte där. Jag hade packat ihop spöt, lagt ner vadarna när Martin och Pada kom gående. Jag tänkte nog att de var ganska ”nöjda”. Det var de inte. De var sura som fan. De var sura på mig för att jag gett upp. De trodde att jag ville hem och se hockey… Riktigt så illa var det inte dock. Jag sa. Om ni vill fiska mer så är det ju inget större problem för mig att rigga grejerna igen!..men jag vill inte fiska just här. Ok, sa de, vi flyttar väl på oss dådå.. Det gjorde vi. De var fortfarande sura.. När jag riggat grejerna på det nya stället så var pojkarna redan i vattnet. De sa att vattnet var i det närmaste svart, eller i alla fall väääldigt färgat. Jag gick 73 meter norr om dem. Vattnet var faktiskt riktigt färgat. Jag började fiska, stället hade nåt jag gillade, även om färgen kanske inte var den bästa, men jag väljer hellre kraftigt färgat vatten jämfört med knallklart. Jag såg fisk nästan omgående, inte långt där efter fick jag dessutom en. Fisken verkade inte ha några problem att se min fluga trots det kraftigt färgade vattnet. Vi fiskade vidare.

När mörkret slutligen la sig och vi bestämde oss för att avsluta så hade fiskkontot stannat på fem fiskar för mig. Pada hade fått fyra fiskar på dagen och Martin hade fått en lätt solbränna..

(Grabbarna får ha en fet eloge för att de inte gav upp idag..)

Lämna en kommentar