Sight fishing på tångrotare..

Med päronen på besök så fick det bli ännu en kvick tur hemmave..

Bättre väder idag än igår, förutom vindstilla och ginklart vatten.. Det var i alla fall grått ute. +1 på det. Jag hade egentligen inga större förhoppningar om att få fisk men gick ut ändå. Efter bara några minuters fiske så ser jag att det är en fisk uppe och visar sig en bit bort till höger. Jag börjar röra mig ditåt. Ganska snart är den uppe igen. Det kan ju iofs vara flera där, men jag ser bara en åt gången. Jag stannar upp och väntar när jag tror att jag är på någorlunda rätt plats. En fisk visar sig igen. Jag ser bara lite av stjärtspolen. Det är förmodligen en tångrotare, en eller flera firrar som äter allt de kan i tången, märlor och annat smaskens.. Den är inom skotthåll. Flugan försöker jag lägga en aning kort om fisken, ifall att de/den eventuellt är på väg mot mig, allt för att inte skrämmas. Bara någon meter kort sådär, men ändå.. Efter bara några strips så ser jag att det är rörelse bakom flugan. Inget händer. Jag ökar takten och stannar upp. Ökar igen och sta… Fisken går på. Märker direkt att det är en lekfisk. Den rullar och har sig. Får in den ganska snabbt trots att den är relativt stark. Även utlekta fiskar kan vara vackra. Detta är en sådan fisk. Ganska få och stora prickar på en annars kopparbrun kropp. Dessutom har den lagt på sig lite sen leken. En vacker fisk. Härligt. Fisken får naturligtvis gå tillbaka. Jag ser snart ytterligare en fisk, men den vill inte ta min fluga.

Några timmar senare sitter jag och dricker kaffe med mina päron.

Lämna en kommentar