Spots spots spots

Ännu tidigare, ÄNNU mer peppade än igår, trillar jag och Martin ner mot kusten. Det är bättre läge idag, inget snack, mer vind, ett tätare tak av moln och liiite mindre folk.

Efter första vändan kan jag inte ha mer fel, ett ”kanskehugg” är det enda vi lyckats skrapa ihop. Men? Med de här färutsättningarna var det ju bara ner o hämta…? In i bilen och iväg till nästa spot då.

Det finns ett ställe på nästa spot som inte fiskas så ofta och så hårt, men som tydligen kan hålla en hel del fisk. Inget jag själv varit med om men jag vet från väldigt säkra källor att det stämmer…något skeptiska men ändå förhoppningsfulla vadar vi försiktigt utåt. Vinden pressar in fint som tusan och det känns fortfarande som läge, att sen vattnet har en svag ton av te gör bara att det känns ännu bättre…

Sand, mycket sand…inte alls i min smak, här och där finns det små tångruskor och småstenar, men återigen, sand…vi kastar mot varje ”liten mörk” fläck vi kan hitta och så plötsligt stramar det upp! Precis i kanten av ett lite större område med tång har en liten blanking tagit flugan. Så det finns verkligen fisk här ändå! Fint det! Vi fortsätter med lite förhöjt förtroende och det tar inte lång tid innan även Martin står med böjt spö. Ytterligare en liten blank öring får lite söndagsmotion!

Vi har kommit fram till ett ganska stort område med blåstång och sten som ligger som en ö i ett sandhav…vi delar på oss så att jag fiskar på utsidan och Martin går på insidan. Jag valde fel, med ståtliga 173 cm och vatten till kanten på vadarna blev det inte mycket vettigt kastande, eller, jag fick kämpa ordentligt för att göra det vettigt. Till slut hittar jag så äntligen en sten jag kan ta mig upp på och kasta lite mer avslappnat ifrån. Nästan direkt har jag en fisk som kliver på direkt när jag lagt ut flugan, långt avstånd, pissigt mothugg och den går loss…Flugbyte och ut igen, det känns verkligen klockrent område vi fiskar, och bara några kast senare kliver nästa fisk på! På långt avstånd även denna gång men nu är jag med bättre, en fin knallblank och arg fisk på 49 cm, jo, jag är faktiskt nöjd! Det märks att det är en hel del fisk inne och snurrar för snart är det Martins tur att ta en ”måttetfisk”. När vi tagit oss igenom det heta området summerar vi till Pada 2 st och Martin 3, gött!

DSCF1220

Pissepaus och ut igen, tyvärr har vinden nu lagt sig till nära nog 0 så det känns som att läget är över, vi går och fiskar av det hetaste området på tillbakavägen men vi känner inget mer…

En sista spot hinner vi med inna solen sänker sig över Danmark. Tyvärr är ju vinden totalt frånvarande även här så vi hittar ingen fisk som är inne över revlarna. Dock ”hittade” vi ytterligare ett nygammalt ställe, eller man kan säga att vi hittade nya områden som känns heta, men på en gammal spot…känns som storfiskställe!

Hit har vi all anledning att återvända till när förhållanden är lite mer gynsamma…

Pada

Lämna en kommentar