När stänger systemet?

Ja vi vet redan, det är absolut ingen som behöver påpeka det för oss. Det allmänt kända faktum att vind från nordost sällan, eller kanske till och med aldrig är särskilt bra…åtminstone inte här på väst. Ändå var jag fast besluten att det skulle fiskas, naturligtvis. Jag lyckades lura med mig Richard som är tämligen lik mig, ja inte utseendemässigt tack och lov, men däremot så har vi ofta samma typ av tänk runt vårat fiske. En plan finns alltid nära till hands och när han svängde in på parkeringen nedanför mig på morgonen var rutten redan spikad.

Trots den riktigt tråkiga vinden kändes det faktiskt inte helt ohett när vi kom fram till första stället. Visst, frånlandsvinden gjorde ju att vattenytan låg ganska ”platt” här men…det var ändå lite ton på vattnet och nivån kändes ok, ViVa sa att den låg på +5 så helt tröstlöst kändes det som sagt inte…

IMG_0029

”Fläcken”, som den mer eller mindre nyfunna spoten numera kallas, känns alltid riktigt intressant att fiska. Vi går med ca 30 meters mellanrum och rätt vad det är hör jag Richard gapa på mig, jag vänder blicken åt hans håll och ser flera plogar i vattnet som blir av ett större gäng öringar som tar sig över ett lite grundare område, läckert som fan! Då finns det trots allt fisk inne. Vi vänder blickarna inåt land, och ser fisk som röjer sig, flera gånger, bara ett par meter ifrån stranden. Tyvärr är vi själva ganska långt ut ifrån stranden så det blir bara ett par halvtaskiga försök att nå in till dom…och förmodligen var det ett stim med lite mindre fisk så vi låter dom helt enkelt vara ifred där inne på 2 dm vatten.
Vi fiskar över området ganska effektivt innan det för bli flytt till nytt ställe.

Samma lika på nästa spot, naturligtvis. Men det är rikgtigt fin ton på vattnet, så även här känns det jäkligt hett faktiskt. Vi fiskar en ganska lång sträcka utan att känna någonting alls, och då det känns som ”en sån dag” så passar vi på att göra lite utforskningsvadning (snyggt ord va?). Vi vadar runt och kollar hur botten ser ut, var det finns storsten, djupare rännor och kar osv osv. Kanske inte alltid jätteskoj, men det kan vara värt riktigt mycket när man sen kommer dit och det är betydligt bättre förhållanden.

När vi tycker att vi gjort tillräckligt för dagen får jag frågan av Richard när systemet stänger?
– Öh 15 väl?
– Vad är klockan då?
– 14.10…
– Ja men vafan då drar vi o handlar lite o så kör vi hem till mig och planerar lite resa?
Jag har svårt att tacka nej till ett sånt erbjudande, så så fick det bli!
Ont om fisk var det alltså gott om, gott om kalla fingrar och tår fanns det desto fler av…

//Pada

Lämna en kommentar