After Work

Ni kanske tänker på öl med kollegor eller polare första fredagen efter lön. Så tänker inte jag, utan jag tänker ”äntligen en timme på kusten efter jobbet”. Jag har längtat så. Det är något visst med att just köra efter arbetet, åtminstone för mig. Det är hektiska dagar och råtthjulet snurrar, framförallt när jag är på väg att bli förälder. Det är många grejer som skall fixas och ordnas inför det nya äventyret. Min ventil är att komma till kusten och svinga spöet, om så bara för en timme, innan det mörknar.

Jag är lyckligt lottad som till ganska stor del kan styra över mina tider och dessutom har ett arbete där jag ser havet och dessutom ett par kända ställen om sikten är god. Idag var det alltså dags för årets första ”after work”. Äntligen några grader på rätta sidan om strecket, måttlig SV och mulet. Lågt vatten var känt, men jag lät mig inte nedslås.

På första stället, som inte syns från vägen, bytte jag om och gick ner till vattnet. Då jag inte visste om isen skulle bära eller ej, körde jag vidare. Isfritt, mer blåst och således mer rörelse i vattnet. Tänkte på en känd slogan för skraplotter: ”Plötsligt händer det”. Men inte idag.

20130129

Nästa gång tar jag med pannlampa, jösses vad snabbt det blir mörkt så här års.

Lämna en kommentar