No sunny no funny…

Staniard Creek ja, ser ju så jävla bra ut på kartorna, som att det inte borde vara några problem att vada ut till flatsen, bara en liiiten bit att gå genom mangroven…Tipset vi fått rekommenderade en kajak så man kunde ta sig över kanalen, vi tyckte det kändes onödigt, too easy liksom, vi hade naturligtvis fel.

Vi strulade och fixade och meckade, försökte nå ut, kämpade oss över torrlagda mudflats, sjönk ner till knävecken på vissa ställen, trodde vi skullë nå ut för att i nästa stund inse att vi fortfarande hade 150 meter kvar av mangroveträsk, det här funkar inte!  Aaahh, irriterande! Tiden går ju men vattnet var fortfarande på väg upp så vi hade tid, vad gör vi? Vi har ju inte varit på ön så himla länge så vi har ju inte så bra koll på spotsen än.

Vi tar ett ”säkert” kort och drar till stället vi alla 4 var på första dagen. Det blåser järnet, det blir till och med skum på vågorna inne i lagunen vi tänkt oss…vafan, det går åt skogen det här! Men, vi ger oss ut iallafall, riktar våra blickar in mot kanten av mangroven där fisken går in och jagar på högvatten. Vi spanar och spanar, det är rätt mycket moln idag, med bara små luckor där solen kan bryta igenom, så då gäller det att vara fokuserad när det väl ges chans. Det är en riktigt svår kombination, ganska hög sjö och väldigt lite solsken. MEN, i en av luckorna i molntäcket ser jag en fisk som kommer glidande, kanske 20 meter innanför mig, snabbt ut med flugan, den landar en meter framför den och det är ingen tvekan, den ökar direkt takten och klipper flugan direkt! Den är väldigt lugn till en början, jag får in den nästan hela vägen utan något motstånd alls, precis som att den inte fattat att den var krokad, men SEN händer det saker! Den drar, i en enda rusning, iväg 40 meter i ursinnig fart, rakt in mot mangroven, runt en liten ruska och lindar in sig i den, jag springer så snabbt jag kan in mot den för att försöka rädda upp situationen men precis när jag är framme vid fisken säger det SMACK och tafsen går…feck också…

?????????????

( Mangroven som tog bort det roliga…)

Snabb överläggning, vi drar till ett annat ställe, in en bit i Fresh Creek, kanske kan vi hitta lite lä där?

Helt okänd spot men det känns inte fel, vattnet har inte hunnit sjunka så himla mycket än så vi borde kunna hitta fisk här, det blåser ganska ordentligt här också naturligtvis, och molnen har om möjligt blivit ännu fler, det är allt annat än lätt att hitta fisk under såna här förhållanden…

Vi delar på oss och går på olika håll, jag går en lång runda utan att se något, när jag närmar mig Rille ser jag att han kastar mot fisk, jag tar mig sakta åt hans håll, kanske har dom samlats i ett litet sund mellan land och en liten ö utanför. När jag kommit ner en bit i ”sundet” ser jag direkt tre fiskar som patrullerar, snabbt ut med flugan nån meter ifrån dom, några snabba hemtagningar så ser jag att en av fiskarna sätter av mot flugan.

Strip strip strip och nit! Den klapp flugan utan att tveka! Direkt en lång rusning som jag inte har någon kontroll på alls, bara inte den här fisken också går in bland mangroven! Jag lyckas sätta så pass mycket press på den tillslut att jag undviker det så drillningen blir ganska odramatisk ändå. Ja, om man nu tycker att ett par tre rusningar på 20-30 meter är odramatiska, jag tycker det inte!

IMG_8976

Ända sedan vi kom till det här stället har jag gått och spanat bortåt mot motsatt sida, en kant av mangrove som ser riktigt intressant ut. Richard är till en början skeptisk, men jag säljer in det så pass bra att han tillslut går med på att kolla läget där. Jag har inte frågat honom än men jag TROR han är rätt glad att vi tog oss dit…

Vi går med 50 meters mellanrum och spanar in mot kanten, fisk som varit inne där bland mangroven och käkat på högvattnet borde vara på väg ut nu, och då står vi där!

Det slutar med att Rille spotar och får tre fiskar, tre riktigt fina fiskar, den största på 61 cm med en riktigt stabil kroppshydda! Ett ställe som vi definitivt kommer tillbaka till! Till slut tröttnar vi på att stå och vänta långa perioder på att solen ska titta fram i molngluggarna i 20 sekunder så vi får chans att se nån fisk, så vi bestämmer oss för att det är dags att köra hemåt. Ska bli spännande att höra hur boysen haft det med Bradley på västsidan idag, imorrn är det vår tur igen! Vi tänkte vi skulle försöka komma ner till södra sidan av ön, ser fint ut där nere så hoppas Bradley gillar vårt förslag!

IMG_8984 - Kopia

Om jag fick nån förresten? Nä, men jag ser ju inte lika bra som honom…

//P

Lämna en kommentar