Alla får!

Vi kunde bara inte låta vårt nyfunna ställe vara ifred, vi var tillbaka på plats idag igen. På sjunkande tidvatten dessutom, men det kändes hur bra som helst ändå! Solen fick skina från en mer eller mindre helt molnfri himmel idag, och det blåste inte sååå mycket heller så ja, det kändes som sagt über…

Är inte säker på om jag talar sanning eller ljuger nu, men spoten vi fiskar idag känns som det absolut största sammanhängande flatsområdet vi varit på. Det är helt enormt! På ett sätt känns det lite tröstlöst, att hitta en relativt liten, silvrig fisk här, som dessutom har ett grymt bra kamouflage och liksom är skapt för att leva här, är INTE lätt att hitta! När det dessutom går lite sjö som gör falska skuggor, ja, då är det fan ingen barnlek att hitta fisken.

Ibland kan man se dom hur tydligt som helst som mörka, tydliga skuggor som kommer mot en, men vänder dom bredsidan till kan dom helt plötsligt bara försvinna ur synfältet.

Trots alla försök till bortförklaringar ovan så ser jag helt plötsligt en skugga som rör sig, långsamt kommer den glidande från vänster till höger, 10 meter ifrån mig. Pulsen skjuter som en raket rakt upp och jag gör ett kast, rakt in i den hårda vinden dessutom, flugan landar faktiskt ganska ok framför fisken. I samma sekund kommer det ENDA molnet på hela himlen och skuggar vattnet, fisken ”försvinner”, jag kan inte längre anpassa min hemtagning efter läget på vart fisken är, men jag börjar ta hem flugan och nästan direkt nyper det till! Jag missar! Shit! Lägger direkt ut flugan två meter i fiskens tilltänkta rutt, molnet ligger kvar så jag ser den fortfarande inte, flugan hinner knappt landa innan linan rusar ut genom linringarna, it´s on! Den tar sig snabbt iväg och utåt i ett försök att nå djupare vatten. Tunga tunga huvudknyckar, javisst, en rejäl fisk igen kanske?? När den efter ett bra tag kommer glidande in mot mig ser vi att det är ytterligare en rejäl pjäs! Nice! Några snabba pics och iväg till friheten! Vilken start!

IMG_3453 - Kopia                 IMG_3439 - Kopia

Vi ser faktiskt en del fisk sett över hela dagen, trots det oändliga området. Det bara måste betyda att det nog håller en hel del. Alla får fisk idag, vilket är jäkligt skoj. Jag får inte mer än den där första på morgonen, får ett par halvtaskiga shots utan att leverera, Tony får också en stadig pjäs, Rille får tre, största på runt 2 kilo, Andreas får oxå tre, med samma topp som Rille ungefär.

Priset för dagens sumpare vinner Andreas med hästlängder iallafall. Han spotar en fisk som kommer mot honom, släpper ner flugan i vattnet, lyfter upp linan ur vattnet, gör två luftkast sen är flugan borta, strike one. På med ny fluga, inom bara ett fåtal minuter spotar han en ny bone, lägger ut flugan, fisken kommer, tar flugan, mothugg smack! Han spränger tafsen i mothugget! Strike two. På med tredje flugan på 10 minuter, han lyckas återigen spota en ny fisk, ut med flugan, samma historia, fisken tar, smack! Skarven mellan tippet och leadern går, strike THREE…vilken loser…

Vi fiskar faktiskt på ett ställe idag som känns som allra hetast på sjunkande, och på LÅGT vatten, när sen vattnet når sin maxgräns på andra hålle, dvs high tide, känns det inte alls lika hett. Vi är alla övertygade om att det här stället kommer få fler chanser!

IMG_3468 - Kopia

// Pada

Lämna en kommentar