Biologisk mångfald

Kom i väg ganska sent, men tänker att skymningen är tiden då det händer. Jakten på havsöring fortsätter. På vägen ut provkastar jag den nya linan. Döm till min förvåning när suger det till i lina,trots att det är knädjupt och sandbotten. En id på nästan kilot krokas av med minimal kontakt. Fortsätter utåt och försöker vänja mig vid linans annorlunda egenskaper. Kastar snett utåt vänster för att inte få fler idar, en räcker. Nytt hugg, ny id.

När jag närmar mig området där jag har sett havsöring patrullera är det stealthmode. Jag rör mig försiktigt och håller mig på behörigt avstånd och kastar av området försiktigt för att inte skrämma eventuella torpeder som är inne på födosök. Dragning i flugan, låter flugan sväva tyngdlöst. Två snabba hemtagningar och fast fisk. Inte vad jag hoppats på, utan en liten sej krokas av och jakten fortsätter. Följer kusten och kastar av sträckan. Det finns horngäddor kvar och jag får ett par trots att jag fiskar flugan så sakta att den inte borde väcka deras intresse. Låter den verkligen dala mot bottnen och vara så räklik som möjligt. Nästa hugg kommer som på beställning, men dem korta kampen känns definitivt annorlunda. En liten spätta tog min räkimitation och jag har en ny art på fluga.

Fisket fortsätter och jag känner tacksamhet där jag står utvadad och solen så sakteliga går ner i nordväst. Plötsligt drar det till i linan, då en liite större fisk har tagit flugan och jag undrar vad det är denna gång.

Image

Kvällens fiske avslutas vid elva och jag konstaterar att jag fått fem olika arter. Dock inte den jag hade hoppats på, men kan inte låta bli att vara hänförd av artrikedomen.

Lämna en kommentar