Örret

Lång helg med klämdag och allt. Golfpolaren som slitit av hälsenan och spolierar helgens golfrundor gör mig lite otålig. Jeppe får som en god vän ta och ställa upp på lite fiske, årets första öringfisketur för min del och nr 38 för Jeppe… eller nästan iaf. Då jag redan innan dragit upp till sommarstugan så bestämmer vi att mötas upp på Coop för att lösa fiskekort klockan tio – vid halv elva rullar Jeppe in och bortförklaringarna flyger över mig. Smala vägar med en slöfock framför, var ‘tvungen’ att ta en kaffepaus på macken – sen när hade inte Jeppe brottom till ett fiske?? Jag tror inte på något av dem utan låter det bara va!

Väl framme vid den fina lilla skogsån så ser vi en del mindre kläckningar som pågår, några gula, bruna som stiger och några enstaka vak. Jeppe stannar till och fiskar av utanför en sten där första fisken lokaliseras, jag går vidare uppströms till ett parti som jag känner till sedan innan. Hör ploppande ljud från en sidoström där en öring står och glufsar i sig sländorna som kommer. Ut med en gul forsslända och direkt går öringen upp och vänder precis under flugan, jag ser hela den guldgula buken på fisken innan den vänder ner och försvinner i det humusfärgade vattnet. Jeppe kommer och förklarar att han sumpat möjligheterna till sin fisk genom att skrämma iväg fisken… Jag låter min fisk ‘vila’ och vi går längre uppströms till en sväng där jag förra året luftade ett par fina öringar. Nere i svängen innna poolen riner ner i en liten fors mellan stenarna står en fisk och tar sländorna. Jeppe får chansen och driftar ner flugan både en och två gånger utan att något händer, flugbyte till F-Deer och direkt stiger fisken och tar flugan. En fin öring som snabbt släpps tillbaka.

Molnen börjar skymma solen, det börjar blåsa mer och mer och kläckningarna avtar – det är helt dött i ån, några sporadiska vak ser vi men inte mycket mer än så. Jag går över till att fiska med en liten Pheasant Tail nymf i en lite ström där jag tidigare sett fisk och vid första utlägget så ser jag plogen komma och öringen tar flugan – en riktigt fin tätprickig öring returneras! Vi träffas igen vid en lite större pool, Jeppe försöker på en fisk som sporadiskt är uppe och tar någon av de få sländorna som flyter förbi, inget. Jag blir dock lite förvånad när Mr Dryfly tar till och knyter på en Pheasant tail och redan i första kastet sular dit en fin öring. Därefter händer det inte så mycket mer. Jag själv beger mig mot stugan och kusten, Jeppe fiskare vidare någon timme till och rapporterar senare om ytterligare en liten öring som lurats på torrt.

// Robert

V-ån 1 V-ån 4

V-ån 3

V-ån 5

V-ån 6

V-ån 2

Lämna en kommentar