Ätran

 

 

Gyllene Tider lirade i Halmstad ochgjorde att jag stannade över i Falkenberg, jobbade hemifrån dagen efter från svärföräldrarna för att efter jobb dra ner och köra lite kvällsfiske i Ätran. Det hade regnat under dagen så det kändes riktigt bra. Kom ner till ån vid 17-tiden fullt med folk i Garvareforsen och riktigt lågt vatten, har faktiskt aldrig sett en sådan låg vattenföring. När jag löste kortet så noterade jag att det kommit upp en lax tidigare under dagen vilket självklart var en positiv signal. Garvareforsen fick vara i fred, jag vill inte köa för att fiska, utan fiskade istället sandbankarna och ner kring tullbron. Vattnet var mer färgat än vanligt vilket beror på arbetet med att återställa åns gamla fåra från kraftverkets fördämning.

Fiskade med mitt 9-fots CTS MX #9 ville testa det innan gäddsäsongen drar igång – en liten gul tubfluga, utan några känningar den första timmen. Jag såg dock en del fisk. När jag byter till en svart liten (3 cm) tub så drar jag på en öring i första kastet som får återgå till friheten. Strax därefter så drar jag i ytterligare en fisk precis när jag börja hemtagningen. MX #9’an böjer sig fint, sätter press på fisken och precis därefter så kommer flugan som en projektil…. ”#(/&##!””%&/(# Inget mer händer här sen, mörkret börjar falla på och jag går upp mot forsen med förhoppning om att några av de som stod där tidigare hade gått hem. Så var inte fallet. Avslutade fisket och körde hem.

Ätran är en riktigt trevlig liten å att fiska i! Kommer bli ytterligare turer upp snart framöver!

Fbg

 

//Robert

 

Lämna en kommentar