Kan inte låta bli..

Hösten är här. Fy faan va skönt! Äntligen kan vi komma igång. Eftersom förra säsongens gäddfiske bara blev ett fåtal turer är självklart jag tokpeppad. Om man inte har provat eller upplevt när en stabil slempelle kliver på har verkligen missat något. För att citera Barry Reynolds i flugfiskefilmen in pursuit of the waterwolf, “they hit that fly with bad intentions”. Jag kan inte summera det bättre själv.
Premiärturen är redan avklarad. Jag och Rico var uppe i Blekinge förra helgen men trots fina förhållanden blev det inte riktigt som vi tänkt oss. Två snipor var resultatet och något och besvikna var vi nog allt.
Helgen därefter bjöd på nordostliga vindar och en strålande sol. Jag hade svurit att inte köra de meningslösa 40 milen t. o. r vid dessa förhållanden. Efter tre dagars flitigt läsande av satellitbilder och väderkartor satt jag och Jens i bilen på väg mot ett omöjligt uppdrag. Gädda på fluga. Frisk luft var målet, gädda var bonus.
Vad ska jag säga, tactic man is again a winner! Sex pikes upp på två man med en fisk på 5+ i topp. Jisses va pigga och feta de är så här års. Fina fighter och vi behövde bända rejält för att betvinga de tossiga tusentandade tokarna.
När femman klev på trodde jag att det var ett stabilt tånghugg. Att linan pekade åt vänster från linans normala bana avslöjade fisken. När man spänner upp ett klass 9 spö mot en sådan fisk och inget händer, vet man att det är en stabil tjej. Jens kommer till undsättning med assistans och service vid avkrokning. Hösten är här, vi är på g!

mms_img-727717466

Lämna en kommentar