Sega gäddor…

Det händer att vi fiskar också… I helgen var vi uppe i Blekinge och jagade gäddor. Fisket börjar relativt bra med Rille som på sitt första utlägg så ovanligt skämtar till det med att ‘där satt den’ medan vi andra går till våra utgångspunkter för att börja fisket – Jag tittar tillbaka och ser som jag mistänker att där är ingen gädda på, bullshit, men för att precis därefter se linan sträckas ut och dagens första gädda satt på, på första utlägget. 4-5’a något. Snabbt ut, Martin drar på en tjock 3’a och det känns även om det är mindre fiskar som om att de är på gång. För att variera mig så drar jag in en kast på decimeter högt vatten och får en lite gäddsnipa. Händer inte så mycket mer – medan de andra fiskar vidare här så testar jag helt inne i viken på riktigt grunt vatten och bommar 3 st på kort tid, därefter är det helt dött.

Vi kör vidare österut, längst ut i skärgården – fiskar en timme utan att känna något. Drar vidare västerut till en lokal som brukar leverera en del fina pjäser där flertalet >10kgs kommit up genom åren. Även här riktigt trögt fiske. Pada får en liten annars händer inte så mycket. På vägen in så känner Martin av en gädda som är på flugan i ett par efterföljande kast, inget mer händer, Rich och jag kastar in i samma vik utan att känna något och när Rich vadar in så lägger jag ett kast precis metern bakom hans rygg, börjar veva in när en tångruska kliver på som utvecklar sig till en gädda.

En riktigt trög fiskedag med fisk på första och sista kastet, däremellan hände inte så mycket.

Hoppas vi hinner med iaf ytterligare en tur innan havsöringssäsongen drar igång och gäddprylarna läggs på hyllan 😉

Pike

20131218-103842.jpg

20131218-103820.jpg

Lämna en kommentar