Blankt

HÖ 1

Det händer även att vi får fisk…

I Söndags var Jeppe och jag ute en sväng för att försöka lura någon havsöring. Vi skulle träffas kl 09:00 – vid 09:01 går första SMS’et iväg till Jeppe frågande vart han håller hus, 09:05 sladdar han in på parkeringen och direkt kommer bortförklaringarna till att han är sen… igen! Vi går igenom årets nyheter i flugasken innan vi går ut i vattnet och fiskar av de närmaste reven. Jeppe bommar en fisk relativt snabbt, jag känner inget alls, byter mellan ett gäng nya flugor som jag vill se hur de beter sig i vattnet – ser lovande ut, bara fisken som saknas.

Efter en timme drar vi vidare söderut och ger oss ut på för att fiska av två smårev med djupare vatten utanför och mörka partier. Strax därefter så känner jag en stöt i flugan, väntar någon sekund innan jag tar hem flugan igen och direkt så känner jag att fisken sitter där! Till en början så bara går fisken och stångar en bit ut, det är först när jag får in den på kort lina som den flyger upp i luften flertalet gånger utan att vilja ge med sig innan jag får in den på grunt vatten och får tag om stjärtspolen. 65 cm knallblank havsöring!

Vi fiskar oss tillbaka till där vi började fisket – Helt plötsligt hör jag Jeppe skrika olämpliga ord, han bommade en fisk. 5 minuter senare ser jag Jeppe stå med böjt spö och en fin havsöring vänder sig i ytan innan den släpper och återigen så hörs Jeppe i hela norra Skåne. Inget mer, utan vi kör norrut och fiskar en ytterligare en liten bukt innan vi avslutar dagens fiske.

//R

Lämna en kommentar